Rozmiar czcionki: 

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Reklama
Start Wypoczynek Bezpieczne ferie Bezpieczne ferie - wybieramy buty narciarskie

Bezpieczne ferie - wybieramy buty narciarskie

 

bezpieczne ferie dobór butów narciarskich

Poniżej znajdziecie Państwo kilka wskazówek, które zminimalizują ryzyko zakupu niedobrego buta.

Pamiętajmy, że od właściwego sprzętu zależy nasze bezpieczeństwo na stoku!

 

 

 

  • Buty powinny być zawsze dobrane adekwatnie do poziomu zaawansowania narciarskiego, który reprezentujecie.

    Pojawiają się tu dwa pojęcia, które warto znać. Buty "twarde" i "miękkie". Co to są buty twarde? To modele dla bardzo dobrze jeżdżących narciarzy, konstrukcyjnie i materiałowo mogące wytrzymać oddziaływanie dużych sił i przeciążeń. Oczywiście wszystko co wytrzymałe musi być również drogie. Oprócz tego buty "twarde" mają jedną zaletę, a zarazem wadę - bardzo dobrze trzymają stopę podczas zjazdu, ale są mało komfortowe. Nie można w nich spędzić kilku godzin na stoku, gdyż nasze stopy raczej tego nie wytrzymają.

    Buty "miękkie" to drugi biegun. Idealnie nadają się dla osób początkujących, czy jeżdżących rekreacyjnie. Zapewniają komfort jazdy, łatwo reagują, na zamierzenia narciarza. Jednak coś za coś, niespecjalnie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy. Oczywiście między butami "miękkimi" i "twardymi" jest cała gama modeli dla osób średniozaawansowanych i dobrze jeżdżących, które zachowują kompromis między komfortem, a trzymaniem stopy.

    Przy dobrze buta dla dobrze jeżdżących pomocna może być jeszcze jedna wskazówka. Jeśli chcecie kupić sprzęt, w którym spędzicie na stoku cały dzień z przyjemnością, ale nie będziecie równocześnie narzekać na, że zbyt "miękki", szukajcie modeli, które producent rekomenduje dla instruktorów. Oni mają dobrze opanowaną technikę i muszą spędzać cały dzień na stoku ucząc grupy.

 

  • But musi dobrze opinać stopę. Jak to sprawdzić? Proponuję przyjąć taki algorytm:
    • wkładamy nogę do buta i zapinamy na środkowy zakres regulacji. Jest to ważne, żeby but pasował na środkowym zapięciu z dwóch względów: po pierwsze często po kilku dniach jazdy but się rozbija i wtedy możemy go jeszcze mocniej dociągnąć na pozostałe zapięcia, a po drugie jeżdżąc na wyższych wysokościach często puchną stopy. Wtedy luzujemy zapięcie.
    • powinniście móc w bucie swobodnie ruszać palcami. Docenicie to zwłaszcza na mrozie, stojąc w kolejce do wyciągu. Jeżeli poruszacie palcami, zapewniam, że będzie przyjemniej.
    • na podbiciu but powinien być dobrze dopasowany, tak, aby nie było luzu. To bardzo ważne, jeżeli w tym miejscu noga się rusza, to na stoku wy możecie robić wszystko, a nawet więcej, a narta i tak pojedzie tam gdzie zechce.
    • pięta w bucie musi być unieruchomiona. Nie powinna się podnosić do góry. Przy czym, tu trzeba zachować trochę rozsądku. Dopuszczalny jest zakres podniesienie nie większy niż 0,5cm (przecież mamy mięsnie na łydce i na upartego zawsze stopę można podnieść).
    • łydka ma być dobrze opięta, ale nie za ciasno, aby noga nie drętwiała.
    • w tak dobranym bucie posiedźcie kilka minut, aby zobaczyć czy się nic nie dzieje.
  • Należy zawsze mierzyć kilka butów. Jeden model na lewej nodze drugi na prawej i metodą eliminacji wybrać ten, który jest najbardziej wygodny i opinający.
  • Zanim zdecydujecie się na konkretny but, zmierzcie lewy i prawy. Stopy są czasami różne i lewy może być ok., a prawy nie (i na odwrót).
  • Dobry sklep narciarski poznacie po tym, że można wziąć but do przymierzenia do domu, a następnie zdecydować się na zakup. Jest to bardzo ważna zasada, gdyż minimalizuje znacznie zakup złego buta. W domu możecie w spokoju posiedzieć w butach, a czasami po godzinie czy dwóch, okazuje się, że są miejsca, w których but uwiera. Lepiej, aby wyszło to w czasie mierzenia, niż na stoku.
  • But powinien mieć wkładkę wewnętrzną, którą można wyjąć i wysuszyć po całym dniu jazdy.
    Ta rada dla niektórych może być kontrowersyjna, ale moje doświadczenie podpowiada, aby buty mierzyć w ciepłej narciarskiej skarpecie. Nie spotkałem jeszcze modelu, w którym w grudniu, czy styczniu przy -20 stopniach, będzie ciepło cały dzień w cienkiej skarpecie.

Jeżeli zastosujecie się do powyższych wskazówek istnieje duże prawdopodobieństwo, że dokonacie dobrego wyboru. Niestety pewności można nabrać tylko podczas jazdy, bo tak naprawdę kilka zjazdów, lepiej weryfikuje cały wybór, niż trzy godziny mierzenia.

 

Artykuł powstał przy współpracy sklepu internetowego nartyrowery.pl

 

nartyrowery.pl

 

Więcej artykułów:

Film promujący numer 112

Bądź na bieżąco: Zapisz się na newsletter!Subskrybuj RSS!znamibezpiecznie na facebooku!znamibezpiecznie na youtube!

Szkolenie e-learning

busyLoading...

Partnerzy

Akademia Pierwszej Pomocy szkolenia Częstochowa

Sklep apteczki instrukcja pierwszej pomocy

STaC obsługa BHP Częstochowa

Europejska Karta Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego


Szkolenia z pierwszej pomocy  |   Obsługa i szkolenia BHP Częstochowa
kontakt