Rozmiar czcionki: 

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Reklama
Start Wypoczynek Bezpieczne wakacje Czuj się bezpiecznie nad wodą

Czuj się bezpiecznie nad wodą

 

Bezpieczne wakacje na plażySłoneczna pogoda i wysoka temperatura sprzyjają wypoczynkowi nad wodą, ale nawet w czasie urlopu powinniśmy pamiętać o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa. Upał, alkohol, brak wyobraźni - to główne przyczyny wypadków do jakich dochodzi nad wodą. A tak niewiele przecież trzeba, by uniknąć tragedii...

Ciepłe dni chętnie spędzamy czas nad wodą. Przyjemny wiatr i chłodna kąpiel ma nam pomóc w przetrwaniu upałów i umilić czas wolny.  Pamiętajmy jednak, że woda niesie ze sobą również niebezpieczeństwo.

Nie dopuść do tragedii - pamiętaj o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa:

  • pływaj tylko w miejscach strzeżonych czyli tam, gdzie jest ratownik WOPR. Bardzo lekkomyślne jest pływanie w miejscach, gdzie kąpiel jest zakazana - informują o tym znaki i tablice. Nie wolno też pływać na odcinkach szlaków żeglugowych oraz w pobliżu urządzeń i budowli wodnych. W przypadku wejścia do niestrzeżonych zbiorników każdorazowo należy sprawdzić głębokość i strukturę dna,
  • przestrzegaj regulaminu kąpieliska, na którym przebywasz. Stosuj się do uwag i zaleceń ratownika,
  • nie pływaj w wodzie o temperaturze poniżej 14 stopni (optymalna temperatura 22-25 stopni),
  • nie pływaj w czasie burzy, mgły (kiedy widoczność spada poniżej 50 m), gdy wieje porywisty wiatr,
  • nie skacz rozgrzany do wody. Przed wejściem do wody ochlap nią klatkę piersiową, szyję, krocze i nogi - unikniesz wstrząsu termicznego,
  • nie pływaj w miejscach gdzie jest dużo wodorostów lub wiesz, że występują zawirowania wody lub zimne prądy - pływaj w miejscach dobrze Ci znanych,
  • nie skacz do wody w miejscach nieznanych. Może się to skończyć śmiercią lub kalectwem. Absolutnie zabronione są w takich miejscach skoki "na główkę",
  • nie baw się w przytapianie innych osób, spychanie do wody z pomostów, z materacy. Zabawy w wodzie powinny być dostosowane do umiejętności pływackich. Należy wykluczyć ryzyko i eskalację niebezpiecznych zachowań (brutalności, agresji, rywalizacji i wygłupów),
  • pamiętaj, że materac dmuchany nie służy do wypływania na głębokiej wodzie, podobnie jak i nadmuchiwane koło,
  • nigdy nie pływaj po spożyciu alkoholu,
  • nie przystępuj do pływania na czczo - wzmożona przemiana materii osłabia Twój organizm,
  • nie pływaj również bezpośrednio po posiłku - zimna woda może doprowadzić do bolesnego skurczu żołądka, co może ponieść za sobą bardzo poważne konsekwencje,
  • nie przeceniaj swoich umiejętności pływackich. Jeżeli chcesz wybrać się na dłuższą trasę pływacką, płyń asekurowany przez łódź lub przynajmniej w towarzystwie jeszcze jednej osoby. Na głowie powinieneś mieć założony czepek abyś był widoczny dla innych w wodzie. Możesz do tego celu użyć bojki na szelkach,
  • po kąpieli nie jest wskazany duży wysiłek fizyczny. Lepiej udać się na spacer, a po godzinie można organizować sobie zajęcia bardziej intensywne. Nie przebywaj w wodzie zbyt długo ani też nie wchodź do niej po zbyt krótkiej przerwie,
  • intensywny wysiłek wzmaga łaknienie i dlatego po ukończeniu pływania należy zjeść posiłek,
  • nie wypływaj za daleko od brzegu po zapadnięciu zmroku. Pływanie po zachodzie słońca jest niebezpieczne,
  • jeśli nie chcesz się przeziębić, to po skończonej kąpieli przebierz się w suche ubranie, nie przebywaj w mokrych rzeczach na wietrze - możesz doprowadzić do znacznego oziębienia organizmu.

 

Najczęstszymi przyczynami utonięć są:

  • brak umiejętności pływania,
  • brawura, przecenianie swoich sił i umiejętności pływackich,
  • pływanie w stanie nietrzeźwym. Alkohol powoduje zaburzenia zmysłu, równowagi i orientacji!
  • niedocenianie niebezpieczeństwa w wodzie,
  • pływanie w miejscach zabronionych,
  • skoki "na główkę" do wody w nieznanym miejscu,
  • pływanie obok statków, barek i łodzi motorowych, w pobliżu śluz i zapór wodnych,
  • siadanie na rufie kajaku lub na burcie łodzi,
  • nieumiejętność postępowania w przypadku wywrócenia się kajaka lub łodzi,
  • lekkomyślna zabawa polegająca na wrzucaniu innych do wody oraz zanurzaniu osób pływających.

 

Z policyjnych danych wynika, że do utonięć najczęściej dochodzi w takich miejscach, jak: jezioro, rzeka, zalew, czy staw.

Statystyka utonięć*

Do pierwszych utonięć związanych z wypoczynkiem nad wodą dochodziło w kwietniu, dlatego dane statystyczne przedstawiamy od tego miesiąca.

Maj

01.05

02.05

03.05

04.07

05.05

06.05

07.05

08.05

09.05

10.05

11.05

12.05

13.05

14.05

15.05

16.05

5

8

1

3

1

1

1

0

0

3

2

3

0

0

0

2

17.05

18.05

19.05

20.05

21.05

22.05

23.05

24.05

25.05

26.05

27.05

28.05

29.05

30.05

31.05

Razem

0

1

2

4

4

1

1

0

1

2

3

 

 

 

 

49

Utonięcia w 2012 roku

Miesiąc

Kwiecień

Maj

Czerwiec

Lipiec

Sierpień

Wrzesień

Razem

Liczba utonięć

25

49

 

 

 

 

74

Porównanie do lat ubiegłych

Rok

2012

2011

2010

2009

2008

Miesiąc

czerwiec

lipiec

czerwiec

lipiec

czerwiec

lipiec

czerwiec

lipiec

czerwiec

lipiec

Liczba utonięć

 

 

75

87

103

260

75

196

113

145

 

Więcej artykułów:

Film promujący numer 112

Bądź na bieżąco: Zapisz się na newsletter!Subskrybuj RSS!znamibezpiecznie na facebooku!znamibezpiecznie na youtube!

Szkolenie e-learning

busyLoading...

Partnerzy

Akademia Pierwszej Pomocy szkolenia Częstochowa

Sklep apteczki instrukcja pierwszej pomocy

STaC obsługa BHP Częstochowa

Europejska Karta Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego


Szkolenia z pierwszej pomocy  |   Obsługa i szkolenia BHP Częstochowa
kontakt