Rozmiar czcionki: 

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Reklama
Start Bezpiecznie na co dzień Bezpieczny kierowca Szwecja - najbezpieczniejszy kraj w Europie

Szwecja - najbezpieczniejszy kraj w Europie

 

SzwecjaSzwecja to jeden z najbezpieczniejszych krajów w Europie. Realizowana tam wizja zerowa (Vision Zero) oznacza stuprocentowe bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu na drogach.

Kiedy ma nastąpić ostatnia faza realizacji planu? W roku 2020. Dopuszcza się możliwość zaistnienia wypadku, ale nie ze skutkiem tragicznym czyli śmiercią lub ciężkimi obrażeniami.

Parę faktów o Szwecji:

  • Szwecja to duży kraj o powierzchni 450 tys. kilometrów kwadratowych, ma największą liczbę ludności wśród państw skandynawskich, ponad 9 milionów.
  • W 1967 roku Szwecja zmieniła ruch lewostronny na prawostronny. Tuż przed tą zmianą liczba zabitych osiągnęła apogeum - 1300 zabitych w ciągu roku
  • Rok 1967 był rokiem sformułowania przez rząd jasnej polityki bezpieczeństwa drogowego. Co roku powstawał nowy plan z nowymi zadaniami do realizacji. Na przykład założono iż do roku 2000 liczba zabitych nie może przekroczyć 600. Krajowy program został podzielony na programy regionalne i gminne (głównie miejskie)
  • Życie ludzkie i zdrowie - uznano nadrzędną wartością społeczeństwa, tworzącą zdrowie publiczne; trzeba dbać o jego ciągłą poprawę
  • Szczególną troską należy otoczyć wszystkich niechronionych uczestników ruchu drogowego
  • Powołano kilka instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo oraz organy monitorujące ruch drogowy
  • W latach 80-tych liczba zabitych spadła do 800 rocznie. W roku 1997 liczba ta wyniosła 541, a 2007 roku spadła do 471 zabitych.

Rząd Szwecji zmienił podejście do ruchu drogowego i przeniósł ciężar odpowiedzialności za wypadki z tak zwanego czynnika ludzkiego (piesi, kierowcy, motocykliści, rowerzyści) na instytucje państwowe (polityków, inżynierów drogowych, zarządców dróg). Rząd zalecił współpracę z producentami samochodów.

- Osobista odpowiedzialność kierowcy za to, jak prowadzi swój samochód, według twórców Vision Zero powinna być sprowadzona do minimum. Gdyby w wyniku błędu lub nawet z premedytacją chciał on spowodować śmiertelny wypadek, w roku 2020 ma to być niemożliwe. System ma na to nie pozwolić. - System to inteligentnie skonstruowane drogi, inteligentne samochody, nowoczesna infrastruktura i prężnie działający system nadzoru nad ruchem drogowym.

Istotnym elementem podwyższania bezpieczeństwa w Szwecji jest przekazanie decyzji dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego możliwie jak najniżej w hierarchii administracji ? przy zachowaniu superwizji i osobistej odpowiedzialności urzędników.

Wyszczególniono największe zagrożenia dla życia i zdrowia ludzkiego na drodze i sformułowano dziesięć priorytetowych działań związanych z oceną wartości bezpieczeństwa ruchu drogowego, obniżeniem prędkości, poprawą infrastruktury na obszarach miejskich i pozamiejskich, poprawą bezpieczeństwa czynnego i biernego, poprawą bezpieczeństwa pojazdu, pierwszą pomocą medyczną oraz widocznością. Każdemu z tych działań wyznaczono cele do realizacji, stworzono system audytu, określono system finansowania, powołano grupy ekspertów śledzących ewaluację programu i określających dalsze cele.

- Najbardziej efektywnym i jednocześnie kontrowersyjnym działaniem w ramach strategii Vision Zero jest wprowadzenie nowych, restrykcyjnych limitów prędkości. Np. w terenie zabudowanym, gdzie piesi przebywają w bezpośrednim sąsiedztwie drogi, docelową, dopuszczalną prędkością ma być 30 km/h. Twórcy Vision Zero często podkreślają związek pomiędzy obniżeniem dozwolonej prędkości a liczbą poważnych wypadków na drodze - Dzięki działaniom ograniczającym prędkość udało się uratować najwięcej istnień ludzkich. To, że liczba groźnych wypadków będzie zmierzać do zera wraz z ograniczeniami prędkości, jest oczywiste i nie wymaga żmudnych, specjalistycznych badań. Nieprzypadkowo to właśnie zagadnienie wywołuje zawsze najwięcej kontrowersji wśród kierowców, którzy z irytacją odnoszą się do kolejnych ograniczeń prędkości. Szczególnie poza terenem zabudowanym.

Szwedzki policjant zatrzymujący po raz pierwszy kierowcę-obcokrajowca przekraczającego dozwoloną prędkość prosi go najpierw o szacunek dla własnego życia. Przy drugim zatrzymaniu kierowca może spodziewać się słonego mandatu.

Źródło: stacjebenzynowe.pl

 

Więcej artykułów:

Film promujący numer 112

Bądź na bieżąco: Zapisz się na newsletter!Subskrybuj RSS!znamibezpiecznie na facebooku!znamibezpiecznie na youtube!

Szkolenie e-learning

busyLoading...

Partnerzy

Czy wiesz, że...

Wypadki we własnych domach zdarzają się znacznie częściej niż wypadki drogowe. Urazy ciała powstają wskutek potknięcia się, przytrzaśnięcia palców drzwiami, przygniecenia ciężkimi przedmiotami, oparzenia gorącą wodą lub podpalenia sofy.

Akademia Pierwszej Pomocy szkolenia Częstochowa

Sklep apteczki instrukcja pierwszej pomocy

STaC obsługa BHP Częstochowa

Europejska Karta Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego


Szkolenia z pierwszej pomocy  |   Obsługa i szkolenia BHP Częstochowa
kontakt