Spis treści |
---|
System i zakres działania ratownictwa w ArcelorMittal Poland |
Szkolenia z pierwszej pomocy |
Wszystkie strony |
Niniejszym artykułem rozpoczynamy cykl poświęcony systemom pierwszej pomocy i ratownictwa w zakładach pracy. Na pierwszy ogień idzie pierwsza pomoc w ArcelorMittal Poland. Firmy zainteresowane prezentacją swojego systemu pierwszej pomocy i ratownictwa zachęcamy do kontaktu z nami pod e-mailem:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
z dopiskiem w tytule e-maila "system pierwszej pomocy".
W ArcelorMittal Poland do zagadnień związanych z bhp, a tym samym z pierwszą pomcą i ratownictwem podchodzą systemowo. System pierwszej pomocy, jak mówi Jerzy Piekarczyk, Szef Szkoleń w ArcelorMittal Poland stanowi ważne ogniwo naszej polityki BHP. We współpracy z firmami szkoleniowymi, pogotowiem przyzakładowym oraz wewnętrznymi i zewnętrznymi służbami ratunkowymi został on tak zaprojektowany, by łączył profilaktykę i edukację pracowników, pierwszą pomoc, ochronę przeciwpożarową i ewakuację załogi. Wypełniamy tym samym wymogi znowelizowanego Kodeksu Pracy, jednocześnie wychodząc ponad te standardy, aby zapewnić pracownikom ArcelorMittal Poland jak najlepsze warunki pracy i największe bezpieczeństwo. Ważnym elementem tego systemu jest również wykorzystanie wewnętrznej struktury telekomunikacyjne, rozszerzyli system m.in. o wewnętrzne skrócone numery alarmowe. Dobrym pomysłem pracowników ArcelorMittal Poland było również wprowadzenie we wszystkich zakładach firmy graficzne instrukcje udzielania pierwszej pomocy, które w sposób czytelny i zrozumiały przedstawiają procedury związane z pierwszą pomocą.
W wyniku przeprowadzonego w firmie audytu dział szkoleń i dział bhp podjęły decyzję o wyłonieniu wśród załogi tzw. liderów pierwszej pomocy, tj. pracowników, którzy są specjalnie przygotowywani do realizacji procedur pierwszej pomocy. Oni także odpowiadają za skład i regularne uzupełnianie apteczek rozmieszczonych na terenie zakładów. W firmie funkcjonują dwa rodzaje apteczek: przemysłowe dla pracujących w halach produkcyjnych oraz plecakowy, wykorzystywany we wszystkich pozostałych lokalizacjach. Ważnym uzupełnieniem tej procedury jest ścisła współpraca z położonymi blisko zakładów ośrodkami zdrowia, co w nagłych wypadkach zapewnia pojawienie się karetki w ciągu 3 minut od zgłoszenia. Jak widać jest to podejście kompleksowe, a tym samym systemowe.
Obecnie liderzy pierwszej pomocy wyłaniani są przez przełożonych, a konkretnie decydują o tym kierownicy komórek organizacyjnych na podstawie takich kryteriów, jak predyspozycje, umiejętności pracownika, deklarowana chęć rozwoju w zakresie udzielania pierwszej pomocy, jak również liczba punktów z apteczkami pierwszej pomocy na hali czy w danym obszarze zakładu. Jak mówi Jerzy Piekarczyk Skrupulatnie dbamy o to, aby na każdej zmianie obecny był przynajmniej jeden lider pierwszej pomocy, biorąc przy tym pod uwagę urlopy, zwolnienia i inne sytuacje wpływające na grafik.