Rozmiar czcionki: 

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Reklama
Start BHP Medycyna ratunkowa Szybsze powiadamianie ratunkowe

Szybsze powiadamianie ratunkowe

 

112Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opracowało ulepszony, zaawansowany technologicznie system obsługi zgłoszeń alarmowych, w tym m.in. na numer 112. System będzie zintegrowany ze wszystkimi Wojewódzkimi Centrami Powiadamiania Ratunkowego, a wszystkie telefony będą przyjmowane w jednym miejscu. Dzięki temu operatorzy będą mogli szybciej wezwać na miejsce zgłaszanego zdarzenia odpowiednie służby. 26 sierpnia br. na konferencji w Lublinie odbyło się sprawdzenie Systemu Informatycznego Powiadamiania Ratunkowego z Systemem Wspomagania Dowodzenia Policji.

 

W konferencji wzięli udział m.in. Włodzimierz Karpiński, sekretarz stanu w MSWiA oraz Piotr Kołodziejczyk, podsekretarz stanu w MSWiA oraz Genowefa Tokarska, wojewoda lubelski.

Zgodnie z unijnymi standardami każdy obywatel UE powinien mieć możliwość porozumienia się we własnym języku z operatorem obsługującym numer 112. Operatorzy będą przyjmowali zgłoszenia w językach urzędowych UE. System będzie zintegrowany ze wszystkimi Wojewódzkimi Centrami Powiadamiania Ratunkowego. Dzięki temu rozwiązaniu w skali całego kraju awaria techniczna jednego centrum pozwoli na przejęcie jego funkcji przez inne centrum.

Po wywołaniu numeru 112 odpowiedź nastąpi w ciągu 10 sekund. Przygotowanych jest 17 obiektów, będących siedzibami centrów powiadamiania ratunkowego. Są one zlokalizowane w miastach wojewódzkich z wyjątkiem województwa mazowieckiego, gdzie oprócz Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Warszawie funkcjonować będzie drugie centrum w Radomiu.

Do systemu włączona została obsługa numeru alarmowego policji (997), której nie było w systemie powiadamiania ratunkowego, utworzonym w ustawie z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej. Policja zaraz po Państwowym Ratownictwie Medycznym przyjmuje największą liczbę zgłoszeń alarmowych, jak i interwencyjnych.

W spotkaniu w Lublinie uczestniczyli również koordynatorzy Wojewódzkich Centrów Powiadamiania Ratunkowego ze wszystkich województw, przedstawiciele lubelskiej straży pożarnej i policji.

Organizatorem spotkania było Centrum Projektów Informatycznych MSWiA.

Jednolity System Teleinformatyczny Powiadamiania Ratunkowego zwiększy efektywność i skuteczność działania numeru alarmowego oraz bezpieczeństwo obywateli.

Informacja o zagrożeniu trafi bezpośrednio do operatora Centrum Powiadomienia Ratunkowego/Wojewódzkiego Centrum Powiadomienia Ratunkowego. Następnie operator niezwłocznie wprowadzi zgłoszenie do systemu (w ramach wspólnej, wydzielonej podsieci OST 112) i powiadomi właściwe służby o zaistniałym zdarzeniu.

Nowoczesna platforma teleinformatyczna dla 112 to nie tylko usprawnienie systemu zgłoszeń telefonicznych. System ma zapewniać także możliwość elektronicznej rejestracji danych przekazywanych przez osobę zgłaszającą (w formie elektronicznego formularza), a także natychmiastową wizualizację lokalizacji zdarzenia. Cyfrowy ?system mapowy? sam szybko zlokalizuje miejsce wypadku, skalę zdarzenia, a także ułatwi operatorowi podjęcie decyzji, co do rodzaju i liczby podmiotów potrzebnych do akcji ratowniczej. Dzięki temu służby nie muszą już przekazywać sobie informacji, a niezbędna pomoc nadchodzi szybciej i jest lepiej zorganizowana.

Nowo wdrożone aplikacje umożliwią koordynację i monitoring działań ratowniczych i medycznych, a także pozwolą określić średni czasu obsługi pojedynczego zgłoszenia. Co więcej, nowe rozwiązania teleinformatyczne umożliwią obsługę zgłoszeń od cudzoziemców, od osób niepełnosprawnych, a także zgłoszeń pochodzących z systemu eCall. Jest to system ostrzegania o wypadkach samochodowych zainstalowany w pojazdach w Europie. W razie poważnego wypadku system automatycznie nawiązuje połączenie z numerem alarmowym 112 i przesyła informację o położeniu pojazdu. Pozwala to skrócić czas reakcji służb ratowniczych, a tym samym ocalić życie osób, które mogą nie wiedzieć, gdzie się znajdują lub nie być zdolne do porozumiewania się.

 

Źródło: MSWiA

 

Więcej artykułów:

Film promujący numer 112

Bądź na bieżąco: Zapisz się na newsletter!Subskrybuj RSS!znamibezpiecznie na facebooku!znamibezpiecznie na youtube!

Szkolenie e-learning

busyLoading...

Partnerzy

Czy wiesz, że...

Podstawą większości kremów nawilżających jest lanolina - wydzielina gruczołów łojowych owiec mimo, że jej skład do końca nie jest znany. Ostatnio udało się jednak wyprodukować lanolinę hipoalergiczną do pielęgnacji skóry suchej, która jest mniej szkodliwa.
 
Więcej …

Akademia Pierwszej Pomocy szkolenia Częstochowa

Sklep apteczki instrukcja pierwszej pomocy

STaC obsługa BHP Częstochowa

Europejska Karta Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego


Szkolenia z pierwszej pomocy  |   Obsługa i szkolenia BHP Częstochowa
kontakt