Rozmiar czcionki: 

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Reklama
Start Bezpieczny kierowca Szwecja - najbezpieczniejszy kraj w Europie

Szwecja - najbezpieczniejszy kraj w Europie

 

SzwecjaSzwecja to jeden z najbezpieczniejszych krajów w Europie. Realizowana tam wizja zerowa (Vision Zero) oznacza stuprocentowe bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu na drogach.

Kiedy ma nastąpić ostatnia faza realizacji planu? W roku 2020. Dopuszcza się możliwość zaistnienia wypadku, ale nie ze skutkiem tragicznym czyli śmiercią lub ciężkimi obrażeniami.

Parę faktów o Szwecji:

  • Szwecja to duży kraj o powierzchni 450 tys. kilometrów kwadratowych, ma największą liczbę ludności wśród państw skandynawskich, ponad 9 milionów.
  • W 1967 roku Szwecja zmieniła ruch lewostronny na prawostronny. Tuż przed tą zmianą liczba zabitych osiągnęła apogeum - 1300 zabitych w ciągu roku
  • Rok 1967 był rokiem sformułowania przez rząd jasnej polityki bezpieczeństwa drogowego. Co roku powstawał nowy plan z nowymi zadaniami do realizacji. Na przykład założono iż do roku 2000 liczba zabitych nie może przekroczyć 600. Krajowy program został podzielony na programy regionalne i gminne (głównie miejskie)
  • Życie ludzkie i zdrowie - uznano nadrzędną wartością społeczeństwa, tworzącą zdrowie publiczne; trzeba dbać o jego ciągłą poprawę
  • Szczególną troską należy otoczyć wszystkich niechronionych uczestników ruchu drogowego
  • Powołano kilka instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo oraz organy monitorujące ruch drogowy
  • W latach 80-tych liczba zabitych spadła do 800 rocznie. W roku 1997 liczba ta wyniosła 541, a 2007 roku spadła do 471 zabitych.

Rząd Szwecji zmienił podejście do ruchu drogowego i przeniósł ciężar odpowiedzialności za wypadki z tak zwanego czynnika ludzkiego (piesi, kierowcy, motocykliści, rowerzyści) na instytucje państwowe (polityków, inżynierów drogowych, zarządców dróg). Rząd zalecił współpracę z producentami samochodów.

- Osobista odpowiedzialność kierowcy za to, jak prowadzi swój samochód, według twórców Vision Zero powinna być sprowadzona do minimum. Gdyby w wyniku błędu lub nawet z premedytacją chciał on spowodować śmiertelny wypadek, w roku 2020 ma to być niemożliwe. System ma na to nie pozwolić. - System to inteligentnie skonstruowane drogi, inteligentne samochody, nowoczesna infrastruktura i prężnie działający system nadzoru nad ruchem drogowym.

Istotnym elementem podwyższania bezpieczeństwa w Szwecji jest przekazanie decyzji dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego możliwie jak najniżej w hierarchii administracji ? przy zachowaniu superwizji i osobistej odpowiedzialności urzędników.

Wyszczególniono największe zagrożenia dla życia i zdrowia ludzkiego na drodze i sformułowano dziesięć priorytetowych działań związanych z oceną wartości bezpieczeństwa ruchu drogowego, obniżeniem prędkości, poprawą infrastruktury na obszarach miejskich i pozamiejskich, poprawą bezpieczeństwa czynnego i biernego, poprawą bezpieczeństwa pojazdu, pierwszą pomocą medyczną oraz widocznością. Każdemu z tych działań wyznaczono cele do realizacji, stworzono system audytu, określono system finansowania, powołano grupy ekspertów śledzących ewaluację programu i określających dalsze cele.

- Najbardziej efektywnym i jednocześnie kontrowersyjnym działaniem w ramach strategii Vision Zero jest wprowadzenie nowych, restrykcyjnych limitów prędkości. Np. w terenie zabudowanym, gdzie piesi przebywają w bezpośrednim sąsiedztwie drogi, docelową, dopuszczalną prędkością ma być 30 km/h. Twórcy Vision Zero często podkreślają związek pomiędzy obniżeniem dozwolonej prędkości a liczbą poważnych wypadków na drodze - Dzięki działaniom ograniczającym prędkość udało się uratować najwięcej istnień ludzkich. To, że liczba groźnych wypadków będzie zmierzać do zera wraz z ograniczeniami prędkości, jest oczywiste i nie wymaga żmudnych, specjalistycznych badań. Nieprzypadkowo to właśnie zagadnienie wywołuje zawsze najwięcej kontrowersji wśród kierowców, którzy z irytacją odnoszą się do kolejnych ograniczeń prędkości. Szczególnie poza terenem zabudowanym.

Szwedzki policjant zatrzymujący po raz pierwszy kierowcę-obcokrajowca przekraczającego dozwoloną prędkość prosi go najpierw o szacunek dla własnego życia. Przy drugim zatrzymaniu kierowca może spodziewać się słonego mandatu.

Źródło: stacjebenzynowe.pl

 

Bądź na bieżąco: Zapisz się na newsletter!Subskrybuj RSS!znamibezpiecznie na facebooku!znamibezpiecznie na youtube!

Szkolenie e-learning

busyLoading...

Partnerzy

Czy wiesz, że...

Stosowanie przez chirurgów podczas poważnych operacji prostej listy czynności do sprawdzenia może zmniejszyć ryzyko zgonu i poważnych komplikacji o ponad 40 procent - informuje ?New England Journal of Medicine?.
Cała lista mieści się na jednej kartce, a sprawdzenie wszystkich czynności trwa parę minut.

Więcej …

Akademia Pierwszej Pomocy szkolenia Częstochowa

Sklep apteczki instrukcja pierwszej pomocy

STaC obsługa BHP Częstochowa

Europejska Karta Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego


Szkolenia z pierwszej pomocy  |   Obsługa i szkolenia BHP Częstochowa
kontakt