Rozmiar czcionki: 

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Reklama
Start Bezpieczny kierowca Nowa mapa ryzyka na drogach

Nowa mapa ryzyka na drogach

 

Ryzyko na drogachTylko 9 % długości dróg krajowych spełnia kryteria małego ryzyka. Są to wyłącznie autostrady i drogi ekspresowe. Aż połowa polskich dróg to ?czarne odcinki?. Już po raz trzeci naukowcy z Politechniki Gdańskiej wraz z ekspertami Polskiego Związku Motorowego i Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej opracowali mapę ryzyka na drogach krajowych w Polsce.

 

Mapa powstała w ramach międzynarodowego Programu Oceny Ryzyka na Drogach EuroRAP. Ukazuje ona poziomy ryzyka zostania ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną w wypadku. Ryzyko przedstawiono za pomocą pięciostopniowej skali kolorystycznej: zielony oznacza najniższą klasę ryzyka, potem: żółty, pomarańczowy, czerwony i czarny ? najmniejszy poziom bezpieczeństwa.

? Ryzyko indywidualne dotyczy każdego użytkownika dróg i mierzone jest częstością wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi na każdym odcinku drogi w stosunku do liczby pojazdów, które przejeżdżają przez ten odcinek w ciągu trzech lat objętych analizą (2007?2009, przyp. red.) ? mówi dr Kazimierz Jamroz, kierownik projektu, starszy wykładowca w Katedrze Inżynierii Drogowej Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej.

Porównując mapy ryzyka indywidualnego sieci dróg krajowych z lat 2005?2007 i 2007?2009 można zauważyć, że na 67% długości dróg krajowych nie nastąpiły istotne zmiany ryzyka. Na 9 % ryzyko wzrosło o jedną klasę. Cieszy fakt, że na 24% długości dróg nastąpił wzrost bezpieczeństwa o jedną lub więcej klas (np. z odcinka czerwonego na zielony).

? Osiemdziesiąt procent długości dróg krajowych to czarne i czerwone odcinki, na których należy podjąć niezbędne działania zmierzające do obniżenia poziomu ryzyka co najmniej o dwie klasy ? zaznacza dr Jamroz.

Mapę opracowano w oparciu o policyjne dane. W badanym okresie 2007?2009 na drogach krajowych w Polsce miało miejsce 11 856 wypadków z ofiarami śmiertelnymi lub ciężko rannymi, w których zginęło 5 314 osób, a 10 401 osób odniosło ciężkie obrażenia ciała, które w konsekwencji niejednokrotnie doprowadziły do kalectwa. Koszty materialne i społeczne tych wypadków wyniosły ponad 10 mld zł/3 lata.

? Najczęstsze przyczyny wypadków to: najechanie na pieszego lub rowerzystę, zderzenia czołowe lub boczne, wypadnięcia z drogi oraz nadmierna prędkość ? wylicza dr Kazimierz Jamroz.

Jak polskie drogi wyglądają na tle innych europejskich państw? Ryzyko bycia ofiarą śmiertelną w Polsce jest czterokrotnie większe niż na drogach w Niemczech i Wielkiej Brytanii, a na autostradach aż sześciokrotnie większe ? opowiada dr Kazimierz Jamroz. ? ?Ryzyko nieakceptowane? na drogach Unii Europejskiej, czyli czarne i czerwone odcinki, występuje w Polsce aż na 80% długości dróg krajowych, podczas gdy w Austrii i w Holandii występuje tylko na 1% jezdni. A w Szwecji nie występuje wcale.

Mapa ryzyka dzięki uprzejmości Politechniki Gdańskiej:


Kliknij, aby powiększyć
Mapa ryzyka na drogach

 

Bądź na bieżąco: Zapisz się na newsletter!Subskrybuj RSS!znamibezpiecznie na facebooku!znamibezpiecznie na youtube!

Szkolenie e-learning

busyLoading...

Partnerzy

Czy wiesz, że...

Warstwa ozonu osłania ziemię przed słonecznym promieniowaniem ultrafioletowym (UV). W 1982 r. naukowcy zaobserwowali na Antarktydzie, że każdej wiosny poziom ozonu w powietrzu obniża się o 50%.

Więcej …

Akademia Pierwszej Pomocy szkolenia Częstochowa

Sklep apteczki instrukcja pierwszej pomocy

STaC obsługa BHP Częstochowa

Europejska Karta Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego


Szkolenia z pierwszej pomocy  |   Obsługa i szkolenia BHP Częstochowa
kontakt