Rozmiar czcionki: 

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Błąd
  • Nieudane wczytanie danych z kanału informacyjnego.
Reklama
Start Bezpieczny kierowca Jak pokonać zmęczenie?

Jak pokonać zmęczenie?

 

Zaśnięcie za kierownicąFałszywe jest przekonanie, że w walce z sennością skutecznie pomaga słuchanie radia, zdjęcie obuwia, żucie gumy czy otworzenia okna. Aż 30 proc. wszystkich wypadków drogowych spowodowanych jest zaśnięciem kierowcy. Najwięcej z nich zdarza się między północą a godziną szóstą rano (zwłaszcza o 4:00), kiedy zegar biologiczny człowieka domaga się odpoczynku. Równie niebezpieczna jest piętnasta ? dla wielu czas sjesty.

Na niekontrolowaną drzemkę szczególnie narażeni są kierowcy do 25. roku życia, bo potrzebują więcej snu niż starsze osoby! Jak rozpoznać zmęczenie? Objawy są bardzo czytelne: ciężkie powieki, chaotyczne myśli, reakcja z opóźnieniem. Zmęczeni kierowcy jadą mniej płynnie, a niektóre manewry wykonują bardziej gwałtownie. Szybko się też irytują i reagują w sposób agresywny.

Takie symptomy to sygnał, że należy jak najszybciej zjechać na pobliski parking i odpocząć. W walce z sennością pomoże nawet 20-minutowa drzemka. Nie należy jednak ruszać w trasę zaraz po przebudzeniu, bo pełna zdolność koncentracji powraca po ok. 10 minutach. By wzmocnić efekt można wypić filiżankę kawy lub zjeść czekoladowego batona.

W pokonaniu zmęczenia nie pomagają natomiast słuchanie radia, otworzenie okna, zdjęcie butów czy żucie gumy! W czasie długiej podróży na szczególne zmęczenie narażony jest też wzrok kierowcy. Kiedy pojawia się pieczenie oczu lub łzawienie, należy zatrzymać samochód i wykonać kilka ćwiczeń, które pozwolą zmniejszyć napięcie gałek ocznych i poprawią ostrość widzenia. Można np. kilkakrotnie skupić wzrok najpierw na przedmiotach znajdujących się bardzo blisko, a następnie na usytuowanych w oddali. Skuteczne jest też kreślenie wzorkiem ósemek.

 

Bądź na bieżąco: Zapisz się na newsletter!Subskrybuj RSS!znamibezpiecznie na facebooku!znamibezpiecznie na youtube!

Szkolenie e-learning

busyLoading...

Partnerzy

Czy wiesz, że...

Najnowsze badania przeprowadzone przez naukowców z Peninsula College of Medicine & Dentistry (PCMD) w Wielkiej Brytanii wydają się popierać tezę, że kontrola ciśnienia tętniczego powinna być wykonywana na obu rękach.

Choć zgodnie z obowiązującymi wytycznymi ciśnienie powinno być mierzone na obu rękach, ankiety przeprowadzone wśród lekarzy ujawniły, że nie robią oni tego zbyt często. 
"Nasze wyniki wskazują, że różnica pomiędzy ciśnieniem skurczowym na prawej i lewej ręce wynosząca 10 mmHg może pomóc w identyfikacji pacjentów z grupy ryzyka, którzy wymagają dalszej oceny stanu naczyń krwionośnych" - powiedział dr Christopher Clark, prowadzący badania. Różnicę tę naukowcy wiążą z chorobami naczyń obwodowych. Przebiegają one zwykle bezobjawowo, ale mogą prowadzić do zwężenia lub niedrożności tętnic. Natomiast rozbieżność wynosząca 15 mmHg może świadczyć o ryzyku chorób naczyń mózgowych, a także o zwiększonym o 70 proc. ryzyku zgonu z powodu chorób układu krążenia. Nie jest przy tym istotne, na której ręce wartość ciśnienia jest wyższa. 

Źródło: Lancet 2012, doi:10.1016/S0140-6736(11)61710-8.

Akademia Pierwszej Pomocy szkolenia Częstochowa

Sklep apteczki instrukcja pierwszej pomocy

STaC obsługa BHP Częstochowa

Blog Redaktora Naczelnego

Europejska Karta Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego


Szkolenia z pierwszej pomocy  |   Obsługa i szkolenia BHP Częstochowa
kontakt